Ordförande Riku Aalto: Sannfinländarna lurade facket

Industrifackets ordförande Riku Aalto anser att sannfinländarnas kappvändning kring de så kallade ”kiky-avgifterna” är ett regelrätt svek i valtider.

– Inte kan ett parti byta ståndpunkt i ett vallöfte till värdet av två miljarder euro då hälften av löntagarnas röster redan givits. Här har det nu gått så att man samlat löntagarnas röster och sedan på högerns tåg, säger Riku Aalto.

Industrifacket har i samband med en kampanj som riktar sig till FFC-förbundens medlemmar berättat att sannfinländarna stöder att de sista resterna av konkurrenskraftsavtalet slopas genom att de sista socialförsäkringsavgifterna flyttas över på arbetsgivarna.

– Sannfinländarna kan inte bortförklara det här med att de är frågan om partikansliets miss. Partiet har vetat vad de gjorde då de gav sitt svar. På så sätt har de fått en folkrörelse med flera hundratusentals medlemmar bakom sig. Nu räcker det inte bara med ”oj, sorry för det där”.

Riku Aalto vill lyfta fram att sannfinländarna egentligen inte har något valprogram. Olika organisationer, som till exempel fackförbund, är tvungna att bara lita på de svar som partiet ger.

– Sannfinländarnas egna utspel och svar på olika frågor utformar i praktiken partiets valprogram. Det är väl första gången som ett parti sviker vallöften redan innan själva valdagen.

– Om man ser påresultat i Yles senaste mätning och Riikka Purras svar kan man bara dra en slutsats. Vi är på väg att få en högerregering, säger Aalto.