Industrifacket utvidgar stridsåtgärderna med utmarscher i Tavastland: ”Vi vill att arbetstagarnas röst ska höras”

Industrifacket fortsätter med stridsåtgärder i form av korta utmarscher på en timme onsdagen den 11 oktober. Arbetsnedläggelserna äger rum på 12 arbetsplatser inom Tavastlands valkrets.

Utmarscherna är Industrifackets medlemmars protest mot de åtgärder som landets regering vill ta till gällande arbetsmarknaden och den sociala tryggheten. Industrifackets åtgärder utgör en del av fackcentralen FFC:s gemensamma kampanj Vägande skäl.

Avsikten med kampanjen är att försvara arbetstagarna mot regeringens ensidiga nedskärningsplaner.

Om man kringgår förtroendemannen öppnar det för lönedumpning

Regeringen vill förringa den inverkan deras planer för lagförslag kommer ha på anställningsvillkoren i Finland. Industrifacket vill uttrycka oro över att om man börjar kringå förtroendemännen i lokala avtal kommer det att leda till försämrade villkor och att utländsk arbetskraft anlitas för att dumpa lönerna.

– Regeringen låter förstå att det handlar om små förändringar, men det stämmer inte. Faktum är att det rör sig om att skrota täckningsgraden för kollektivavtalen och försvaga arbetstagarnas förutsättningar till intressebevakning på arbetsplatsen.

Regeringens modell för lokala avtal fråntar arbetsgivarna behovet att organisera sig i en arbetsgivarförening. Det leder till att de allmänbindande kollektivavtalen försvagas och möjligtvis försvinner helt och hållet i framtiden. Det leder till att förhandlingarna om arbetsvillkor i allt större utsträckning sker i företagen, vilket i drar ner på nivån på villkoren på riksnivå.

– Om man inte längre gör upp allmänbindande kollektivavtal så är vi inne på skogsindustrins väg och avtal på företagsnivå. Då är det bara på arbetsplatser där personalen är välorganiserad som får ett kollektivavtal. För de andra arbetstagarna kan det bli ganska slumpmässigt, säger Aalto.

Industrifacket meddelar om utmarscher fyra dagar innan den äger rum. Arbetsnedläggelserna gäller inte nödarbete eller sådant arbete som är nödvändigt för att trygga liv och hälsa.

Följande företag i Tavastlands valkrets berörs av utmarscherna:

Aluroll i Lahtis, Arcos Hydraulic i Nastola, Fokor i Forssa, Isku Interior i Lahtis, Konecranes Finland i Tavastehus, Kumera Drives i Riihimäki, Parmarine i Forssa, Patria Land i Tavastehus, Raute i Nastola, Sako i Riihimäki, Sandvik Mining and Construction i Lahtis och Vesivek Tuotteet i Orimattila.

Mer information stridsåtgärderna hittar du här.

Industrifacket meddelar om fler utmarscher imorgon 7.10