Förhandlingarna inom teknologiindustrin rullar på

Teknologiindustrin har än en gång inlett höstens avtalsrörelse för nya kollektivavtal.

Jyrki Virtanen, sektorchef för teknologibranschen inom Industrifacket, hur skulle du beskriva stämningen för tillfället i förhandlingarna?

– Som vanligt har vi inlett förhandlingarna i god anda. Det brukar vara så att när vi närmar oss slutrakan, och det blir mer tryck på vardera håll, så då brukar det också påverka stämningen.

Industrifackets fackavdelningar gjorde flera hundra initiativ till förbundet gällande kollektivavtalsföhandlingarna och styrelsen och fullmäktige har utifrån dem svarvat fram de viktigaste målen för förhandlingarna. Vilka frågor handlar det om?

– De handlar om frågor som berör lön, arbetstid, olika sociala bestämmelser, möjligheten att kombinera familj- och arbetsliv, huvudförtroendemannens ställning…den typen av frågor. Vi försöker under de närmaste veckorna komma överens om dem, så att vi inom de närmaste veckorna kan föreslå dem att skrivas in i kollektivavtalen.

De så kallade ”texterna” är nu delade ut till arbetsgrupper som kommer att utarbeta dem vidare. Hur går den här processen?

– Arbetsgrupperna och arbetsparen arbetar med dem under de närmaste veckorna. Varje vecka kollar vi på kontoret hur det har gått. Vi strävar efter att ha ett någon typ av förhandlingsresultat inom en månad. Vi vet att det handlar om smärtsamma grejer för båda parter. Vi söker ju en kompromiss och det brukar göra ont på båda sidorna.

Vad har det för betydelse att det är Industrifacket som inleder ”arbetsmarknadshösten”, speciellt med tanke på att vi nu har fyra olika sektorer och 34 kollektivavtal som det ska förhandlas om?

– Lite mer kordination mellan sektorerna, men det är inte något nytt. Vi har ju även tidigare gjort samarbete mellan förbunden inom industrin. På det sättet är det inte frågan om något nytt.

Rösterna från arbetsplatserna runtom i landet talar sitt tydliga språk: De så kallade kiky-timmarna ska bort. Arbetsgivarna har däremot meddelat att de vill kvar förlängningen av arbetstiden. Hur kommer det att påverka förhandlingarna?

– Det kommer helt klart att vara en av de svåraste frågorna i de här förhandlingarna. Det kommer att synas så väl gällande frågorna som berör ”texterna” som när det gäller pengar. Det kommer att kännas vid genom hela förhanlingsprocessen.

Målsättningen är att avtalet ska vara klart i slutet av september för ”texternas” del. Tror du att tidtabellen håller? I vilket skede börjar ni förhandla om löneförhöjningar?

– Det kan vara att den här gången håller inte tidtabelen. Det beror på om vi kan komma fram till en lösning gällande kiky (konkurrenskraftsavtalet). I regel löser sig frågorna kring lönehöjninar när det närmar sig slutet av avtalsperioden och avtalen snart ska löpa ut. Speciellt arbetsgivarna brukar ha en vilja att få till stånd ett avtal innan det gamla löper ut. Jag skulle säga att det är mot slutet av avtalsperioden som vi har frågan om pengar på förhandlingsbordet.

Se sektorchef Jyrki Virtanen svara på frågor om förhandlingarna (på finska)