Har du fått sommarjobb inom Industrifackets branscher? Läs varför det lönar sig att gå med i facket!

Har du redan fått sommarjobb inom våra branscher? Du kommer väl ihåg att du kan ansluta dig till Industrifacket redan under studietiden, och dessutom lönar det sig för dig att ansluta dig som ordinarie medlem för den tid du sommarjobbar.

När du blir ordinarie medlem ansluter du dig samtidigt också till arbetslöshetskassan och kan genast börja ackumulera sex månaders arbetsvillkoret. När villkoret uppfylls är det möjligt att få inkomstrelaterat utkomstskydd för arbetslösa om du blir arbetslös.

Kom med och utveckla ett bättre arbetsliv

Genom att ansluta dig till facket har du och vi alla makt att påverka för att få ett bättre arbetsliv. Det lönar sig för dig att ansluta dig till Industrifacket redan som studerande och i början av arbetslivet – endast då kan du påverka din egen och allas framtid.

Förtroendemannen stöder dig på arbetsplatsen

Du kommer väl ihåg att förtroendemannen på arbetsplatsen stöder dig i alla frågor som gäller anställningsvillkoren. Du kan också be förtroendemannen om råd om hur du fyller i anslutningsblanketten.

Anslut dig redan i dag!

Om du fått sommarjobb inom din bransch, anslut dig som medlem här: teollisuusliitto.fi/sv/medlemskap/ga-med-facket/.

Om du fått sommarjobb inom någon annan bransch, rekommenderar vi att du går med i branschens fackförbund. Du kan kolla rätt fackförbund hos FFC:s, Akavas och STTK:s gemensamma Kesäduunari-info på Whatsapp 040 747 1571 eller på adressen liitot.fi.

Trevlig sommar!

Skriv ut en broschyr för sommarjobbare

På finska

På svenska