Avoin työttömyyskassa är en storkassa med 190 000 medlemmar – A-kassan inleder sin verksamhet vid årsskiftet

Vid sina möten i tisdags beslutade Industrins arbetslöshetskassa och Byggbranschens arbetslöshetskassa att fusioneras till Avoin työttömyyskassa. Arbetslöshetskassan Finka fastställde fusionsbeslutet för sin del redan i april.

Den nya arbetslöshetskassan inleder sin verksamhet 1.1.2022. Avoin työttömyyskassa, dvs. A-kassan, är med sina 190 000 medlemmar en av Finlands största arbetslöshetskassor.

– Inrättandet av Avoin työttömyyskassa är en utmärkt nyhet för medlemmarna i de arbetslöshetskassor som ingår i fusionen, eftersom den nya kassan möjliggör ännu bättre service och mer solvent verksamhet än tidigare. En branschövergripande och stor kassa jämnar ut de arbetslöshetsrelaterade säsongs- och branschtopparna, säger Irene Niskanen, direktör för Industrins arbetslöshetskassa.

Fusionen av kassorna förutsätter inga åtgärder av de nuvarande medlemmarna i de grundande kassorna, eftersom medlemskapet i kassan överförs automatiskt. A-kassans medlemsavgift är fast belopp i euro och kommer att fastställas till en mycket konkurrenskraftig nivå.

Avoin työttömyyskassa är som namnet säger öppen för löntagarna inom alla branscher och kommer aktivt att sträva efter att öka antalet medlemmar. De grundande arbetslöshetskassorna betalade ut förmåner sammanlagt ca 421 miljoner euro år 2020.

Ytterligare information:
Irene Niskanen, direktör för Industrins arbetslöshetskassa, tfn 040 860 1637