A-kassan kör i gång vid årsskiftet – Finansinspektionen godkände kassafusionen

Finansinspektionen har den 28.9 godkänt att Arbetslöshetskassan Finka och Byggbranschens arbetslöshetskassa slås ihop med Industrins arbetslöshetskassa från och med 1.1 2022. Den nya kassans namn offentliggjordes redan tidigare och är Avoin työttömyyskassa (Öppna arbetslöshetskassan), A-kassan.

Den nya arbetslöshetskassan blir en av Finlands största kassor med sina ungefär 190 000 medlemmar. Kassan är öppen för alla löntagare. Irene Niskanen som är chef för Industrins arbetslöshetskassa säger att sammanslagningen fortskrider i positiv anda.

– Kassans medlemmar har varit positivt inställda till sammanslagningen och man har kommit långt med förberedelserna inför förändringen vid årsskiftet.

Den nya A-kassan kräver inga åtgärder av medlemmarna i de arbetslöshetskassor som grundat den nya kassan, utan medlemskapet övergår automatiskt till A-kassan. Att arbetslöshetskassan växer, gör det möjligt att utveckla nya tjänster för medlemmarna. Den nya kassan svarar också bättre än tidigare på de striktare kraven på effektivitet och service.

Tilläggsuppgifter:

Chef för Industrins arbetslöshetskassa Irene Niskanen, tfn. 040 860 1637