Industrifackets Riku Aalto uppmuntrar Petteri Orpo att tänka själv när det kommer till att gå åt strejkrätten – ”Nu finns chansen att stiga till statsmannakategorin”

Enligt medieuppgifter skulle strejkrätten, en grundläggande rättighet för arbetstagare, finnas på förhandlingsbordet i regeringsförhandlingarna på Ständerhuset. Samtidigt är också mycket av den service som är viktig för löntagarna utsatt för nedskärningshot då regeringsförhandlarna vill anpassa den offentliga ekonomin.

– Det är frågan om en mycket oroväckande kombination. Att gå åt viktig service, tjänster och rättigheter samtidigt som man vill begränsa strejkrätten är alarmerande. Utifrån ser det här ut som om regeringen inte skulle vilja att deras beslut utsätts för kritik. Strejkrätten är en del av arbetstagarnas uttrycksfrihet och den ska inte begränsas på något sätt, kommenterar Industrifackets ordförande Riku Aalto rykten som hörts från regeringsförhandlingarna.

Näringslivets intressebevakare har bland annat krävt att regeringsförhandlarna förbjuder politiska strejker, begränsar stödstrejker och inför en märkbar höjning av strejksanktionerna.

– Jag ser att det här öppnar för att man vill skrämma arbetstagare på arbetsplatserna. De flesta så kallade olagliga strejker är sorgestrejker där avsikten är att visa stöd och yttra solidaritet till de kolleger som blivit uppsagda. Vem tycker att det här är ett verkligt problem, frågar sig Aalto.

Tankarna om att den enskilda arbetstagaren ska personligen ersätta arbetsgivaren om rätten bedömer att strejken är olagligskuts ner av Aalto.

– Få arbetare har den juridiska kompetens dom krävs för att tolka paragraferna om huruvida något strider mot fredsplikt eller inte, säger Aalto.

Enligt Aalto vill löntagarna samarbeta i konstruktiv anda med den blivande regeringen för att få till stånd nödvändiga reformer och för att uppnå förbättringar i det finländska arbetslivet.  Ett samarbete förutsätter ändå att regeringen vill komma emot och också lyssna till vad arbetstagarsidan har att säga.

– Regeringsbildare Petteri Orpo har nu en gyllene chans att stiga till statsmannakategorin genom att visa att högerregeringen står på egna ben och är självständig i förhållande till näringslivets intressebevakare. Att trygga fackföreningsrörelsens verksamhetsmöjligheter och arbetarnas strejkrätt skulle vara uttryck för självständighet för Orpos och hans blivande regerings del, säger Aalto avslutningsvis.