Industrifacket tar till ytterligare politiska stridsåtgärder – utmarscher i Österbotten och Mellersta Finland

Industrifacket fortsätter med stridsåtgärder i form av kortvariga utmarscher på en timme onsdagen den 4 oktober. Arbetsnedläggelserna äger rum på 23 arbetsplatser inom Vasa valkrets och Mellersta Finlands valkrets.

Utmarscherna utgör en del av industrifackets medlemmarnas protest mot de åtgärder som landets regering vill ta till. Industrifackets åtgärder utgör en del av fackcentralen FFC:s gemensamma kampanj #Vägande skäl.  Målet för kampanjen är att försvara arbetstagarna mot regeringens ensidiga nedskärningsplaner. Läs mer om varför Industrifacket tar till politiska stridsåtgärder.

De anställda på följande arbetsplatser deltar i utmarscherna:

ABB IEC LV Motors i Vasa, ABB Smart Power i Vasa, JTK Power i Vörå, JTK Power i Storkyrö, OSTP Finland Ab i Jakobstad, Rani Plast i Terjärv i Kronoby, Nordec i Seinäjoki, Alavus Ikkunat i Alavo och Fortaco Ostrobothnia i Kurikka deltar i utmarscherna i Österbotten.

I Mellersta Finland deltar Harvia Finland Oy Muurame, Meconet Oy Hirvaskangas, Metsä Woods fanerfabrik i Suolahti – Metsäliitto Osuuskunta, Metsä Woods fanerfabrik i Äänekoski – Metsäliitto Osuuskunta, Patria Aerostructures Oy Halli, Patria Aviation Oy Halli, Patria Aviation Oy – Systems, Patria Aviation Oy Aircraft Tikkakoski, Patricomp Oy Halli, Reka Kaapeli Oy Keuruu, Valmet Technologies Oy Rautpohja, Valtra Oy Ab Suolahti och Velha Oy Muurame.

Utmarscherna gäller inte för nödarbete eller sådant arbete som är nödvändigt för att trygga liv och hälsa. Industrifacket meddelar om utmarscher fyra dagar innan utmarschen äger rum.

Mer information om de arbetsplatser där man deltar i utmarscherna hittar du här.

Industrifacket meddelar om ytterligare utmarscher imorgon söndagen 1 oktober.