Industrifacket tar till ytterligare politiska stridsåtgärder – nu ska arbetstagare tåga ut i Nyland

Industrifacket fortsätter med stridsåtgärder i form av kortvariga utmarscher på en timme torsdagen den 5 oktober. Arbetsnedläggelserna äger rum på tio arbetsplatser inom Nylands valkrets.

Utmarscherna utgör en del av industrifackets medlemmars protest mot de åtgärder som landets regering vill ta till. Industrifackets åtgärder utgör en del av fackcentralen FFC:s gemensamma kampanj Vägande skäl. Kampanjens mål är att försvara arbetstagarna mot regeringens ensidiga nedskärningsplaner. Läs mer om varför Industrifacket tar till politiska stridsåtgärder.

Anställda på följande arbetsplatser deltar i utmarscherna:
Fincoil LU-VE Oy Vanda, K. Hartwall Oy Ab i Sibbo, Loval i Lovisa, Mansner Oy Hienomekaniikka i Högfors, Mitsubishi Logisnext Europe Oy Träskända, Sew Industrial Gears Oy Högfors, Steris Europe Inc. Suomen sivuliike, Teknos Oy Rajamäki, Vaisala i Vanda och Viessmann Refrigeration Systems i Borgå.

Arbetsnedläggelserna gäller inte nödarbete eller sådant arbete som är nödvändigt för att trygga liv och hälsa. Industrifacket meddelar om utmarscher fyra dagar innan utmarschen äger rum.

Mer information om de arbetsplatser där man deltar i utmarscherna hittar du här.