Industrifackets politiska strejker fortsätter den 28 november i Tavastlands valkrets

Industrifackets politiska strejker mot regeringens försämringar av arbetslivet fortsätter i Tavastlands valkrets tisdagen den 28 november. Strejkerna gäller ett dygn långa arbetsnedläggelser på sammanlagt 7 arbetsplatser inom industrin. Syftet med åtgärderna är att försvara arbetstagarna mot regeringens ensidiga försämringsförslag. Enligt Industrifackets ordförande Riku Aalto är det orimligt att alla försämringarna i regeringsprogrammet riktas mot en och samma grupp: löntagarna.

– Regeringen har valt sin sida när den genomför näringslivsorganisationernas mål om att försämra arbetstagarnas rättigheter, arbetsvillkor och förhandlingsposition. Någon balans finns inte och detta leder till en hårdare samhällelig atmosfär, säger Aalto.

Aalto-universitetet kritiserade också näringslivsorganisationerna och arbetsgivarsidan.

– Arbetsgivarsidan kan inte lägga ut beslutsfattandet om anställningsvillkoren på staten. Regeringens beslut följer arbetsgivarna till förhandlingsborden, och situationen kan inte undvikas genom att sticka huvudet i sanden, fortsätter Aalto.

Vid politiska stridsåtgärder iakttar Industrifacket, så långt det är möjligt, minst 4 dagars varseltid. Arbetsnedläggelserna gäller inte nödarbete eller arbete som är nödvändigt för att trygga liv och hälsa. Arbetsnedläggelserna som genomförs tisdagen den 28 november är ett dygn långa. De verksamhetsställen som deltar i arbetsnedläggelserna finns i Tavastlands valkrets.

Verksamhetsställena som deltar strejken tisdagen den 28 november är följande:

Lindström – Tavastehus, Lopen Rakennuspuu, Oilon – Lahti, Saint-Gobain Finland – Isover / Forssa, SSAB Europe – Tavastehus, Uponor Infra – Nastola och Uponor Suomi – Nastola.

Mer detaljerad information om verksamhetsställena och arbetsnedläggelserna finns här. Industrifacket kommer med mer information om nya arbetsnedläggelser i morgon den 24 november.